Polska Rajd Elmot / Remy - Historia:

Rajd Elmot "urodzi? si?" w 1971 roku. Pocz?tkowo by? to tylko rajd popularny. Wszyscy na zawodach tej rangi uczyli si? trudnej sztuki organizacji imprez samochodowych. Ekipa ?widnickiej delegatury Automobilkubu Dolno?l?skiego by?a zupe?nie ?wie?a, a s?dziowie szkoleni niejako "z marszu". Ma?o by?o prób szybko?ciowych, a zawodnicy ?cigali si? na placach popisuj?c si? umiej?tno?ciami szybkiego gara?owania samochodu. Poza tym wszystko by?o bardzo podobne do tego co mamy dzisiaj. Kierowcy ?cigaj? si? dooko?a podobnych pacho?ków, a stopery równie? podobnie licz? czas... Pod tym wzgl?dem du?ych ró?nic nie ma.

Ekipa Automobilklubu Sudeckiego zawsze by?a pe?na zapa?u. Bardzo m?odzi i ch?tni ludzie nie mieli jednak ?atwych warunków do pracy. Klub nie mia? w?asnego lokum, a wszystkie papiery mie?ci?y si? w biurze Andrzeja Dobosza i w siedzibie Polskiego Zwi?zku Motorowego. W?a?nie tak wygl?da?y dwa pierwsze Elmoty. Ekipa powoli nabiera?a wprawy i w ko?cu postanowiono zrobi? rajd okr?gowy. Uda? si? on nadspodziewanie dobrze i kolejne dwa rajdy mia?y ju? charakter rajdów do Mistrzostw Okr?gu. By? rok 1975. Nale?y pami?ta?, i? ówczesne rajdy okr?gowe by?y imprezami w których zawodnicy ?cigali si? po normalnych odcinkach specjalnych. Startowali w nich kierowcy z licencjami a frekwencja by?a zawsze bardzo du?a. Tamte rajdy okr?gowe mia?y wi?c zupe?nie inny charakter. Dzisiaj bardzo podobne do nich s? rajdy do Pucharu PZM. Startowa?y g?ównie polskie samochody; maluchy, du?e fiaty, zastawy, wartburgi, a czasem tak?e zagraniczne auta takie jak BMW, lecz raczej starszej daty. Organizacja wychodzi?a ju? wtedy klubowi ca?kiem nie?le i dzia?acze postanowili podnie?? sobie poprzeczk?. Nast?pne dwa Elmoty by?y ju? rajdami strefowymi. Nasza strefa rozci?ga?a si? od Szczecina a? po Jeleni? Gór? - „po?udniowo - zachodnia”. Bra?y w niej udzia? takie kluby jak Automobilklub Szczeci?ski, Zielonogórski, Wielkopolski, Zag??bie Miedziowe, Dolno?l?ski czyli delegatura w ?widnicy i Karkonoski jeszcze jako delegatura AK Dolno?l?skiego. Te rajdy by?y stworzone po to, aby wi?ksza ilo?? zawodników mog?a pojawi? si? na danym rajdzie, w danym kawa?ku Polski. G?ównym organizatorem naszej strefy by? Automobilklub Wielkopolski z siedzib? w Poznaniu. By? to bardzo dobry gestor - bardzo bogaty wówczas Klub, w którym zako?czenia sezonu w ka?dym roku wygl?da?y tak jak na Mistrzostwach Polski - organizowane z du?ym przepychem, w wystawnych hotelach. Wszyscy bardzo mile i ciep?o wspominaj? tamte czasy. Nikomu nie brakowa?o zapa?u i by?o bardzo ciekawie.

Sk?d si? wzi?? g?ówny sponsor rajdu? Otó? Andrzej Dobosz wpad? na pomys?, ?eby jaka? du?a firma by?a blisko tego sportu w ?widnicy. Zacz??o si? od rozmowy z ówczesnym dyrektorem Zak?adów Elektrotechniki Motoryzacyjnej ELMOT panem Urba?czykiem. W ko?cu Rajd Elmot sta? si? eliminacj? MP. Nie by?o to jednak takie ?atwe. Do?wiadczenie Andrzeja Dobosza zdobyte w czasie organizacji Rajdu Polski sprawi?o, i? G?ówna Komisja Sportu Samochodowego zaufa?a naszej delegaturze i powierzy?a jej organizacj? MP. Przez lata tworzy?o si? kontakty, pó?niej zacz??y procentowa? znajomo?ci, a praca wk?adana w organizacj? Rajdu Elmot zacz??a by? doceniana. Nasza inicjatywa, ?e jako delegatura chcemy zrobi? taki rajd w tamtych czasach by?a czym? naprawd? niezwyk?ym. Ani jedna delegatura ?adnego Automobilklubu nie robi?a samodzielnie eliminacji MP. By?o to nie do pomy?lenia. Tak te? jest do dzisiejszych czasów. To co zrobi? wtedy Andrzej Dobosz i ekipa Klubu by?o wielkim wyzwaniem. Nikt nie potraktowa? tego jako ?artu i uda?o si?. Wszystko to jednak by?o poparte du?? prac? Andrzeja Dobosza, który sp?dza? mnóstwo czasu je?d??c po ró?nych tego typu rajdach w ca?ej Polsce. Niestety stosowne decyzje od PZM przysz?y pó?no i na przygotowanie si? do rajdu zosta?o niewiele czasu. Zdecydowano si? wcieli? w ?ycie plan awaryjny polegaj?cy na oparciu ca?ej konstrukcji Rajdu Elmot na tzw. k?odzkiej p?tli Rajdu Polski i OS-ach w Górach Sowich. W ca?ej historii naszej imprezy by?a to jedyna eliminacja, której trasa zosta?a poprowadzona dooko?a Ziemi K?odzkiej - start oczywi?cie odbywa? si? w ?widnicy. Po wielkich przygodach organizacja rajdu uda?a si?, chocia? w zasadzie nie by?o ??czno?ci i mimo tego, ?e wyniki nie mog?y by? p?ynnie przekazywane do biura zawodów to jeszcze tego samego dnia ukaza?y si? oficjalne rezultaty. Po latach Andrzej Dobosz z sentymentem wspomina tamten rajd, za wielki sukces uwa?a fakt, i? na sta?e uda?o nam si? wej?? do kalendarza Mistrzostw Polski.

Do nast?pnego roku ekipa Automobilklubu mia?a ju? du?o wi?cej czasu i do?wiadczenia. Andrzej Dobosz w perfekcyjny sposób przygotowa? jego tras?. Mo?na powiedzie?, i? do maksimum wykorzysta? konfiguracj? Gór Sowich - by? to prawdziwy majstersztyk sztuki organizowania rajdów samochodowych. Niestety dzisiaj przepisy nie zezwalaj? ju? na tak? swobod? w uk?adaniu tras. Dowcip polega? na tym, aby przód z ty?em si? nie spotka?... a wi?kszo?? OS-ów by?a odwracana w czasie trwania rajdu. Trasa tego Elmotu by?a kompletnie zakr?cona. Kibice przyje?d?aj?cy na odcinek specjalny nie wiedzieli co si? dzieje, a wszyscy zawodnicy jechali zgodnie z planem. W 1980 Automobilklub Sudecki zorganizowa? a? dwa Elmoty jednak na dwóch ró?nych trasach. Lata osiemdziesi?te by?y bardzo trudne dla Polski jak i te? dla naszego Klubu. W 1981 roku kiedy w kraju nasta? najwi?kszy kryzys Rajd Elmot by? jedyn? eliminacj? Mistrzostw Polski, która dosz?a do skutku. Organizowanie imprez samochodowych w latach osiemdziesi?tych by?o bardzo trudne. Prze?om i lata dziewi??dziesi?te przynios?y du?e zmiany, jednak ca?y czas blisko tej organizacji s? jej za?o?yciele, którzy przed trzydziestoma laty kierowali Automobilklubem Sudeckim. Ostatnie lata to zwyci?stwa wspania?ych kierowców z niezapomnianym Januszem Kuligiem na czele. W ?widnicy wygrywali ju? m.in. Marian Bublewicz, Krzysztof Ho?owczyc czy te? Leszek Kuzaj. Bardzo cz?sto triumfator Rajdu Elmot zostawa? te? pó?niejszym Mistrzem Polski.

Strona internetowa: www.rajdelmot.pl